3 tips voor een ontspannen start van het nieuwe schooljaar

Gepubliceerd op 26 augustus 2020 om 12:22

Het nieuwe schooljaar gaat al bijna weer van start! Vaak is dit voor kinderen een hele spannende tijd; hoe is de nieuwe leerkracht?; Hoe zal het zijn in de klas? Wat ga ik voor nieuwe dingen leren?; en zo zullen er waarschijnlijk nog heel wat vragen door het hoofd van je kind spelen.

Hoe zorg je er nu voor dat je kind op een ontspannen manier het nieuwe schooljaar in gaat? In dit blog deel ik tips om de overgang zo fijn mogelijk te maken voor jouw kind.

 

Tip 1: Maak een planning

Zo weet je kind waar het aan toe is. Hoeveel nachtjes nog tot de school weer begint? Wat staat er de komende dagen nog op de planning? Maar besteed vooral aandacht aan de nieuwe weekplanning. Een nieuw schooljaar begint vaak ook weer met een nieuw schema voor alle activiteiten in een week. Welke dagen heeft jouw kind gym? Welke leerkracht is er op de schooldagen? Welke naschoolse activiteiten staan er gepland? Moet je kind nog naar de opvang?
Het duurt vaak even voor je kind dit ritme weer te pakken heeft. En dat geldt overigens niet alleen voor je kind.. Maak samen een weekplanner en hang hem op een zichtbare plek in huis op.

 

Tip 2: Bedtijd

Het hoort bij de vakantie: later naar bed gaan. Toch is het goed om in de laatste week van de vakantie alvast weer (stapje voor stapje) terug te gaan naar het schoolritme: op tijd naar bed en op tijd (of in ieder geval niet al te laat) weer opstaan. Spreek een bedtijd af voor je kind en verkort die eventueel elke dag met een kwartier. Zo went je kind weer aan de nieuwe bedtijd en begint hij uitgerust aan het nieuwe schooljaar. Je kind vindt het waarschijnlijk in het begin niet makkelijk om bijvoorbeeld om 19.30 uur al te slapen: het is de afgelopen weken gewend om later te gaan slapen. Spreek dan af dat hij nog niet hoeft te slapen, maar op de kamer nog even mag lezen bijvoorbeeld. Zo komt je kind wel tot rust en daarna ook weer in het ritme.

 

Tip 3: Weg met de negatieve gedachten

Alle 100 dingen die door je kind zijn hoofd gaan, kunnen zorgen voor veel spanning en stress. Neem samen een momentje om deze gedachten te ordenen. Zet alle negatieve of angstige gedachten op papier. Schrijf ze allemaal op een apart papiertje, om ze vervolgens samen te verbranden, in een fles het water op te sturen of mik de proppen papier van een afstandje in een prullenbak. Hierbij benoem je dat jullie nu afstand doen van deze negatieve gedachten en er komend schooljaar weer heel veel plaats komt voor positieve gedachten.

 

Heel veel succes met het uitvoeren van de tips. Hopelijk zal jouw kind met frisse moed en vol vertrouwen het nieuwe schooljaar in gaan!


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.